Tänk strategiskt17.4. Strategi 3 – bygg en flexibel men stabil organisation Alla som arbetar i ditt företag har personliga och gemensamma mål framför sig. Organisationen är uppbyggd för att skapa bästa möjliga förutsättningar för att dina medarbetare ska kunna nå dit. De ska kunna utföra sina arbetsuppgifter med minsta möjliga störning. Företagets informationsrutiner, byråkrati och hierarki främjar arbetets kvalitet och genomförande. • Försäljning, kundtjänst och arbetsledning är grundläggande kompetenser som nästan alla dina medarbetare måste ha. Produkter och tjänster är utsatta för ständiga förändringar, men försäljning, kundtjänst och arbetsledning finns där hela tiden. • Du organiserar arbetet i arbetslag som styrs av en ledare. Arbetslaget tar mer ansvar och beslut i det operativa arbetet, men även gällande frågor om behov av egen utveckling och utbildning. • Du skapar förutsättningar för dina medarbetares individuella utveckling inom organisationen. Det gör du genom vidareutbildning och arbetsrotation. • Du inför individuella arbetstider. Dessa anpassar du framför allt för att tillfredsställa dina kunders önskemål. Dina medarbetare räknar arbetstid i årstimmar istället för standard: 9:00-17:00, mån-fre. Den tekniska utvecklingen medför att vissa av dina medarbetare inte längre behöver sitta på samma plats. Samma teknik gör att du också kan lägga ut vissa av företagets standardrutiner på andra företag som är specialiserade på dessa. Olika datasystem ger dig insyn i dina medarbetares fortlöpande arbete, vilket gör att du kan säkra information som annars skulle gå förlorad vid personalomsättning. Systemen gör också att du på förhand kan bestämma vem som får tillgång till vad. Ett väl utnyttjat affärssystem skapar en ny form av flexibel och lättmanövrerad hierarki.
|
HEM 1. Vad kostar rekrytering? 2. Vilka metoder fungerar? 3. Om psykologiska tester 4. Analys och arbetsbeskrivning 5. Platsannonser som syns 6. Gallring och bedömning 7. Telefonintervjuer spar tid 8. Inför anställningsintervjuerna 9. Genomför anställningsintervju 10. Panelintervju och uppgifter 11. Riktiga referenser 12. Bedömning och beslut 13. Förhandling och avslut 14. Rekrytering, lagar och avtal 15. Rekrytering och utvärdering 16. Introduktion 17. Tänka strategiskt Rekryteringen nu Var noggrann Planera i tid Flexibel och stabilt Skapa riktlinjer Kunskap och kompetens Medarbetare komma och gå Sluta aldrig Frågor till anställningsintervjun |